خانه / علوم اقتصادی / دانلود مقاله جهانی شدن اقتصاد

دانلود مقاله جهانی شدن اقتصاد

جهانی شدن اقتصاد

در دورانی که در اثر شایعات مربوط به جنگ جهانی سوم ارزها به نوسان درآمده و لشکریان طوفان در بساری سرزمینها خود را آماده حمله ساخته اند، ما با وحشت به عناوین روزنامه ها خیره می شویم.
ارزش طلا، این حرارت سنج ترس، رکود می شکند. بانکها به لرزه درآمده اند. تورم از کنترل خارج شده و دولتهای جهان به فلج عمومی و کند ذهنی مبتلا شده اند.
گروه کر بزرگ کاساندرا  در مقابله با تمامی اینها گوشها را با نوای شوم سرنوشت پر می کند و انسان کوچه و خیابان زمزمه می کند که دنیا «دیوانه» شده است و در همان حال کارشناسان و صاحب نظران به همه روندهایی که به فاجعه می انجامد اشاره می کنند .
یکی از این روندها، جهانی شدن است که ابعاد بسیار گسترده ای در حوزه های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و خصوصاً تجاری اقتصادی یافته است.
تعریف : جهانی شدن یا Globalization یا به شکل صحیحتر universalism یعنی گسترش روابط اجتماعی و اقتصادی در سراسر جهان در دوران کنونی، بدین شکل که جنبه های متعددی از زندگی مردم از سازمانها و شبکه های اجتماعی تاثیر می پذیرد که هزاران مایل دورتر از جوامعی که در آن زندگی می کنند قرار دارند»
جهانی شدن اقتصاد کشورها در واقع از نیمه اول قرن ۲۰ ، آغاز شد و بعد از بحران ۱۹۲۹ و جنگ جهانی دوم، نهضت چند جانبه گرایی و تاسیس سازمان ملل و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، ابعاد تازه ای به آن دادند.


بسیاری از صاحب نظران اظهار کرده اند آنچه امروز رخ می دهد ناتقال به جامعه ای جدید است که دیگر اساساً مبتنی بر وضعیت گرایی نیست.
آنها ادعا می کنند که ما وارد مرحله ای از توسعه می شویم که به کلی فراتر از دوران صنعتی است۰ چنانچه آلوین تافلر استدلال کرده است که:”آنچه هم اکنون رخ می دهد، به احتمال قوی، بزرگتر، عمیق تر و هممتر از انقلاب صنعتی است… احظه حاضر چندی کمتر از دومین فصل بزرگ جدا کننده در تاریخ بشر نیست”
یا مارکس می گوید: “سرمیاه داری امروزی به تولید و مصرف خصلت جهانی داده است… و صنعت را از قید ملیت آن رها ساخته است. تمام صنایع ملی قدیمی نابود شده است یا روز به روز بیشتر نابود می شوند. آنها جای خود را به صنایع جدید می دهند که معمول شد نشان بصورت مسئله مرگ و زندگی برای همه ملل متمدن در می آید،به ضایعی که دیگر نه فقط از مواد خام بومی بلکه از مواد خام استفاده می کنند که از دور افتاده ترین مناطق آورده می شود، صنایعی که محصولاتش نه فقط در داخل ، بلکه در هر گوشه جهان مصرف می شود.”

فهرست

پیشگفتار

بخش اول : جهانی شدن اقتصاد و تحولات آن

مقدمه

تاریخچه جهانی شدن

جهانی شدن فرهنگ

توضیح گسترش و نفوذ بازارهای جهانی

توضیح مسائل زیست محیطی

توضیح بعد سرمایه داری جهانی شدن

توضیح بعد فرهنگی جهانی شدن

ویژگیهای جهانی شدن اقتصاد

تجارت پــــول و سرمایه

جریان آزادانــــه  خدمات تولیـــدی

توسعه صنعت  توریسم

پیــامدهای جهـــانی شدن

بخش دوم : جهانی شدن اقتصاد در خاور میانه و کشورهای حوزهُ خلیج فارس

خلاصه مقالات

دومین  همایش دو سالانه اقتصاد ایــــــــران

بخش سوم : جهانی شدن اقتصاد در ایــــــران

بین المللی شدن اقتصاد

ضعف های اقتصاد ایران

آسیب های پیوستن به جهانی سازی اقتصادی

منابع

دانلود مقاله جهانی شدن اقتصاد
قیمت : 3700 تومان
فرمت فایل : Word
تعداد صفحه : 40
حجم فایل : 34 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.