خانه / رشته علوم اجتماعی / دانلود مقاله حجاب و جامعه

دانلود مقاله حجاب و جامعه

حجاب و جامعه

حجاب ، شانی از شئون انسان است وپدیده ای است که تقریبا”به اندازه طول تاریخ بشر سابقه وبقدر پهنه جغرافیای امروزی ، گسترش وتنوع دارد .
این پدیده با  خصوصیات فردی واجتماعی انسان در ارتباط است و لذا میتوان آنرا از دیدگاههای مختلفی از قبیل فرهنگی ، اخلاقی ، جامعه شناسی ، مذهب و قانون مورد مطالعه قرار داد.
سلامت انسان و توسعه اجتماعی رابطه ای جدائی ناپذیر دارند وسلامت انسان نعمتی است که از مجموعه عوامل زیستی ، روانی و اجتماعی و حیات معنوی او تاثیر می گیرد.
جهان در قرن بیستم و بخصوص بدنبال دو جنگ ویرانگر بین المللی تغییرات زیادی را تجربه کرده است . انقلاب صنعتی ، پیشرفت فناوری تغییرات کمی و کیفی در نحوه زندگی انسانها ، ارزشها و نگرشهای آدمیان را نیز دگرگون ساخته است ، بسیاری از نهادهای اجتماعی تضعیف گردیده اند و روابط بین فردی و تعامل آدمیان با یکدیگر نیز تغییرات کمی و کییفی زیادی را تجربه کرده است. یکی از نهادهای اساسی که تغییرات زیادی را متحمل شده ، نهاد خانواده است . در گذشته ای نه چندان دور ، نهادهایی مانند خانواده گسترده ، خویشاوندان قومیت ونژاد ، مذهب و فرهنگ را احاطه کرده واو را تحت حمایت خود قرار میدادند و بنابر این نوجوانان و جوانان زمان طولانی را صرف کسب استقلال نکرده و به سرعت از بحران هویت گذر میکردند وبرای گذر از بحران ، از حمایت بیدریغ تمامی افراد خانواده نیز بر خوردار بودند.
با کوچکتر شدن خانواده های گسترده و تبدیل آن به خانواده زن و شوهری یا خانواده هسته ای تغییرات زیادی در اهمیت و کارکرد نهاد خانواده نیز آشکار گشت ، مها جرت و شهر نشینی و گستردگی زندگی شهری ، میزان حضور والدین در خانواده را کاهش داده و نحوه تعامل آنان را با سایر اعضاء خانواد ه بخصوص جوانان تغییر داده است حلقه روابط اجتماعی روز بروز نا پایدارتر واستمرار روابط انسانی بین افراد مختلف از جمله افراد خانواده ضعیف تر گردید و نوعی بی تفاوتی اخلاقی نسبت به یکدیگر در بعضی از افراد شکل گرفته است خانواده های امروز نسبت به خانواده های گسترده با مشکلات بیشتری روبرو هستند و حل این مشکلات توان بیشتری رااز والدین طلب میکند واین در شرایطی است که تغییرات زیادی در تعریف کارکردهای خنواده نیز صورت گرفته است . در بسیاری از کشورهای آفریقایی ، آسیای مرکزی ، آمریکای جنوبی ، خاور میانه و نیز ایران توسعه شهر نشینی به شدت در حال گسترش است و به دنبال آن تعداد بزهکاران اجتماعی رو به فزونی نهاده است.


فهرست

مقدمه

تعریف و صطلاحات

حجاب

اجتماع

فرهنگ

نهاد

انحراف

تاریخچه حجاب

پیدایش حجاب

آثار و فوائد حجاب

حجاب در فرهنگ ملل جهان

لباس ملی کشورها دلیلی آشکار بر حجاب زنان

نظریه های مختلف در مورد حجاب

پوشش و حجاب در ادیان

حجاب در ایران

عفت عمومی و ارتباط آن با پوشش

نقش حجاب در تامین امنیت اجتماعی

پاسداری از سنگر حجاب و عفاف

عوامل بدحجابی

نتیجه گیری یک تحقیق

بحث و نتیجه گیری

ازدواج در بین جوانان

پیشنهاد ها و راهکارها

دانلود مقاله حجاب و جامعه
قیمت : 3100 تومان
فرمت فایل : Word
تعداد صفحه : 38
حجم فایل : 31 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.