ماهیت و ارزش مدیریت استراتژیک
جاذبه هر رویکرد مدیریتی، انتظار رهنمون شدن به سود بیشتر برای مؤسسه است. این، به ویژه درباره نظام مدیریت استراتژی با تأثیر عمدهای که بر تدوین و اجرای برنامهها دارد، صادق است.
مجموعهای از مطالعات انجام شده درباره سازمانهای کسب و کار ، تأثیر فرآیندهای مدیریت استراتژیک را بر نتیجه نهایی اندازهگیری کردهاند. یکی از نخستین مطالعات عمده توسط آنسوف و همکاران در سال ۱۹۷۰ اجرا گردید.
در بررسی ۹۳ مؤسسه تولیدی آمریکایی، پژوهشگران دریافتند که برنامه ریزان رسمی که از رویکرد مدیریت استراتژیک استفاده میکردهاند، بر حسب معیارهای مالی که فروش، داراییها، قیمت فروش، درآمد هر سهم و رشد درآمد را اندازه میگرفت، نسبت به مؤسسات بدون برنامهریزی، موفقیت بیشتری کسب نموده بودند. برنامهریزان همچنین در پیشبینی نتیجه فعالیتهای عمده استراتژیک دقت بیشتری داشتند.دومین پژوهش پیشاهنگ توسط تیون و هاوس در سال ۱۹۷۰ چاپ شد که ۳۶ مؤسسه در شش صنعت مختلف را مطالعه کرده بودند. انها دریافتند که برنامهریزان رسمی در صنایع نفت، غذایی، دارویی،فولاد، شیمیایی و ماشینآلات بطور قابل ملاحظهای از مؤسسات بدون برنامه در همان صنایع پیشی گرفته بودند. به علاوه، برنامهریزان، عملکرد خودشان را به میزان معتنابهی بعد از پیادهکردن فرآیند رسمی در مقایسه با عملکرد مالی در سالهای بدون برنامهریزی، بالا برده بودند.
فهرست
مقدمه
ابعاد تصمیمات استراتژیک
ماهیت و ارزش مدیریت استراتژیک
رسمیت در مدیریت استراتژیک
انواع ساختارهای مدیریت استراتژیک
ویژگیهای تصمیمات مدیریت استراتژیک
رسمیت در مدیریت استراتژیک
استراتژی سازان
استراتژی سازان:جریان تعامل و تکرار فرایند استراتژیک
منافع مالی
مزایای مدیریت استراتژیک
خطرهای مدیریت استراتژیک
استراتژی
تعریف و محتوای استراتژی مؤسسه
استراتژی صاف
استراتژی کلی (یا مختلط)
اهمیت استراتژی و فواید آن برای مؤسسه
تعریف و هدف مدیریت استراتژیک
ویژگیهای مدیریت استراتژیک
عناصر اصلی مدیریت استراتژیک
استراتژی تغییر
استراتژیهای جهانی و چند ملیتی internatianal
تعریف مدیریت استراتژیک
مراحل مدیریت استراتژیک
مزایای مدیریت استراتژیک
منافع مالی
منافع غیر مالی
ساختار وظیفه ای
ساختار بخشی
ساختار مبتنی بر واحد تجاری استراتژیک
منابع