بسته بندی مواد غذایی
آن چه در این جا می خوانید فکری نیست که تازه در ذهن ما شکل گرفته باشد . حتی حرف تازه ای هم نیست و پیش از این بارها درباره آن نوشته ایم و گفته ایم . با این حال امید داریم که با تکرار این نوشته ها و گفته ها بستر مناسب برای حرکت های سازنده ای چون سازمان نظام بسته بندی فراهم شود .امروز روزی دیگر است . همان طور که دیگر کسی گرافیک را با ترافیک اشتباه نمی گیرد می توان گفت بسته بندی و کارکردهای مهم آن امروز برای طبقات مختلف جامعه عاملی شناخته شده است . اما آشنا بودن جامعه با عاملی به نام بسته بندی به تنهایی نمی تواند نکته ای مثبت ارزیابی شده و باعث عافیت به خیر شدن دست اندرکاران بسته بندی شود . زیرا بسته بندی نیز مانند هر تکنیک و روشی می تواند در دو جهت خیر و شر مورد بهره برداری قرار گیرد .بسته بندی می تواند عاملی برای فریب خریداران باشد . متأسفانه انتهای چنین مسیری تا بدترین شکل آن یعنی معلولیت و مرگ و ورشکستگی برای مصرف کنندگان قابل تصور است .

شاید در سالهای گذشته که بسته بندی در کشور ما این چنین فراگیر نشده بود خطر سوء استفاده از بسته بندی نزد مردم و مسئولان چندان مهم و واقعی به نظر نمی آمد .
رشد سریع فن آوری بسته بندی در همه جای دنیا از جمله ایران سطح کیفی کلاهبرداری به وسیله بسته بندی را آن قدر بالا برده که تنها و تنها متخصصان امر می توانند تخلف ها را تشخیص دهند .
دست اندر کاران بسته بندی باید بدانند که رشد و توسعه صنعت بسته بندی شمشیری دولبه است که به موازات خدمت به مصرف کنندگان اگر در خدمت سود جویان قرار گیرد می تواند به مصرف کننده و سایر دست اندرکاران و زحمتکشان عرصه بسته بندی صدمات ریشه ای بزند .
مشکلاتی که در این رابطه پیش می آید تنها در پیدایش ذهنیت بد در مصرف کنندگان خلاصه نمی شود . بلکه مشکل اصلی از آن جا شروع می شود که پای عده ای خارج از اهالی بسته بندی به این صنعت باز می شود . البته نه برای سرمایه گذاری که برای قانون گذاری و ایجاد ضابطه های ریز و درشت .
قانون چیز خوبی است به شرطی که در جریان تدوین حدود و قانون همه طرف های صالح ذی نفع به صورت فعال حضور داشته باشند.
فهرست:
بسته بندی مواد غذایی
ضرورت توجه به بسته بندی مواد غذایی
گذر بسته بندی
فرهنگ بسته بندی
بسته بندی مهم ترین فاکتور در تولید و فروش
عوامل مؤثر در طراحی و تولید
IML (لیبیل های داخل قالب ) و طراحی در یک مرحله
IML (لیبیل های داخل قالب ) در ترکیب و تبدیل چند ماشین به یک ماشین با کیفیت بالا
مشخصات ماده در بسته بندی
ارزش سیستم خط تولید PET در صنعت نوشیدنی
بسته بندی عبور دهنده امواج مایکروویو
بسته بندی فعال ( هادیها و گیرنده ها )
بسته بندی های منعکس کننده مایکروویو
تکنیک های جدید بسته بندی جهت استفاده مایکروویو
ظروف قابل استفاده در آون مایکروویو خانگی
تست و بازرسی برای بسته بندی
کنترل بسته های چوبی
کنترل بسته های کاغذی مقوایی
کنترل بسته های شیشه ای
آزمون های کنترل کیفیت و روش های آزمون
معیارهای کیفیت
کنترل بسته های فلزی
سهولت باز کردن
رعایت اصول آزمون های بسته بندی
بسته بندی MAP
تاریخچه استفاده از MAP
مزایای استفاده از MAP
معایب استفاده از MAP
اهداف اصلی استفاده از MAP
گازهای مورد استفاده در بسته بندی MAP
گاز دی اکسید کربن co2
نیتروژن N2
اکسیژن O2
مخلوط گازها
سیستم بندی MAP
افزودن گاز و ایجاد خلاء در بسته بندی MAP
ویژگی های فیلم بسته بندی
بسته بندی شیر
بسته بندی شیر در بطری های PET
پایداری فیزیک و شیمیایی و میکروبیولوژیکی
بسته بندی پسته
پسته
صنعت کنسرو و ماهی تن
انجماد زدایی
سیستم یکپارچه انجماد زدائی ، پخت و سرد سازی ( ITTCC )
پخت
سرد کردن
اصول پایه در طراحی بسته بندی
اهمیت بسته بندی در تجارت
طراحی بسته بندی در دنیای امروز
مواد / فرآیند
بسته بندی کاربردی
انواع تیوبهای انعطاف پذیر
شکل بطری
ویژگی های کلی طراحی
بسته بندی برای صادرات
طراحی بسته بندی و توجه به خصوصیات مصرف کننده
برچسب
نقش بسته بندی در صادرات
معرفی رعایت الزامات مهم در صادرات بسته بندی
محصول
ویژگی های بسته بندی صادراتی کالا
گذر بسته بندی , عقب ماندگی ما ,دلایل و راه کارها
واکس KIWi
قوطی اسپری
بطری شیشه ای کوکا کولا
قوطی نوشیدنی
جعبه تخم مرغ
کیسه خرید پلاستیکی یا کاغذی
تتراپک
بسته بندی بویل این بک
بسته بندی Cold can , hot can
بسته بندی بک این باکس
مایکرو ویو
موانع عدم رشد بسته بندی و استفاده از بسته بندی های امروزی
پیشنهادات جهت ارتقاء بسته بندی و دسترسی به بسته بندی های روز جهان
پیشنهادات جهت ارتقاء بسته بندی و دسترسی به بسته بندی های روز جهان
کیفیت و تضمین کیفیت
استاندارهای غذائی سختگیرانه ترین استانداردها
پایداری محصول تولید شده
ضرایب خطر و ریسک
پیشنهادات
گزارش مصرف بسته بندی در سال ۲۰۰۶ – ۲۰۰۵
رشد پایدار
نسل جدید
مقایسه مواد بسته بندی
بسته بندی آشامیدنی
بسته بندی نوشیدنی ها برای عموم مردم
بسته بندی نوشیدنی های گازدار
مواد غذایی
تمایلات مصرف
بسته بندی غذایی
بسته بندی های آرایشی و بهداشتی
مواد اولیه بسته بندی های آرایشی و بهداشتی
رشد بر اساس بازارهای جغرافیایی