تاثیر بازی در رشد اجتماعی کودک ۵ تا ۷ سال
لحظه ای تأمّل کنیم و بیندیشیم ! نطفه ای که یک یافته ی بارور شده بیش نیست .
در نه ماه به موجودی تبدیل می شود به پیچیدگی نوزاد یک انسان و این نوزاد در کمتر از پنج سال به ۸۰% رشد نهایی خود می رسد . شاید بگویید : این که چیزی نیست نوزاد گربه مسیر اول را در سه ماه و مسیر دوم را در کمتر از یک ماه طی می کند. جواب این نیست :
آن هم شگفت آور است ولی ، در مورد انسان نکته اینجاست ؟ ! که شخصیت ، مهارتها، قدرتها ، هوش ، استعداد و خلق و خو در این دوره شکل می گیرد و رشد بعدی بیشتر در جهت کمی است تاکیفی .
بی دلیل نیست که تحقیقات روانشناسی اخیر بیشتر در زمینه ی این مرحله از زندگی انسان انجام شده است و محققان ثابت کرده اند که منش و رفتار و هوش تا آن درجه که در قدیم فکر می کرده اند ذاتی و ارثی نیست بلکه شدیداً متأثّر از شرایط محیط است .
هر قدر محیط رشد و نمو کودک متعادل تر ، آگاهانه تر ، غنی تر و در جهت شکوفایی کامل او باشد رشد او در جهات مختلف خصوصاً اجتماعی شدنش متعادل تر است و بحران های کودک در مراحل مختلف رشد ضعیف تر (خمارلو توران ، میر هادی کتاب کار مربی کودک ص ۷)
برای پرورش و رشد واقعی ، بوجود آوردن یک فعّالیت و تجربه ی غنی و متعادل و سازمان دادن زندگی کودکان در آن مسئله ی اساسی است ، ارتباط محیط آموزشی با محیط طبیعی زندگی خانواده ها و مردم از جدا شدن آموزش از زندگی جلوگیری می کند. و در نتیجه مطلوب است : کودک به عنوان عامل فعال در محیط اجتماعی و خانواده نیست حتی در سنین اولیه کودکی .
از قدیم الایّام سن۷-۵ سالگی در کشور ما سن ورود به مکتب خانه و آموزش نماز و الفباو قرآن و نظم آموزشی و اجتماعی قلمداد می شده است و در اروپا در اواسط قرن هجدهم به بعد همین دوره را زمان ورود به باغ کودکان نامیده اند.
فهرست
فصل اول
طرح تحقیق
مقدمه
بیان مسئله
اهداف پژوهش
اهمیّت و ضرورت مسئله
فرضیات پژوهش
تعاریف واژه ها واصطلاحات
تعاریف نظری و عملیاتی
بازی
فصل دوم
پیشینه ی تحقیق
تاریخچه ی بازی
تئوری های کلاسیک
تئوری های دینامیک
روش اجرای تحقیق
توصیف ابزار ها و وسایل جمع آوری داده ها
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل آماری داده ها
متن یا مفاد تحقیق
جداول و نمودارها و اطلاعات آماری
نتایج حاصل از اجرای سه پرسشنامه
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
خلاصه تحقیق
محدودیت های پزوهش
توصیه ها و پیشنهادات اصلاحی
منابع و مآخذ
پرسشنامه