پیشگفتار:
دیه در اسلام بر معیار ارزش معنوى انسان مقتول نیست، بلکه یک دستور خاصى است که ناظر به مرتبه بدن انسان کشته شده مىباشد، نشانه آن این است که اسلام بسیارى از افراد اعم از زن و مرد را که داراى اختلاف علمى یا عملىاند متفاوت مىبیند و تساوى آنها را نفى مىکند، و در عین حال دیه آنها را مساوى مىداند. هیچگونه تلازم عقلى یا نقلى بین دیه و کمال معنوى وجود ندارد تا هر اندازه دیه بیشتر شود، قداست روح مقتول و تقرب وى نزد خدا افزونتر باشد چون حکم کلامى قتل ناظر به ارزش معنوى انسان مقتول است لذا قتل عمدى مرد یا زن مؤمن از هتبحثهاى کلامى یکسان استیعنى اگر قتل عمدى مؤمن عذاب ابد یا دراز مدت را به دنبال دارد هرگز فرقى بین آن که مؤمن مقتول عمدى زن باشد یا مرد وجود ندارد، چه این که از جهت لزوم کفاره هیچ فرقى بین قتل زن و مرد نیستیعنى در قتل عمدى کفاره جمع بین آزاد کردن برده و روزه شصت روز و اطعام شصت مسکین واجب است ودر قتل غیر عمد کفاره به نحو ترتیب نه به نحو جمع و نه به طور تخییر، واجب مىشود و از این لحاظ فقهى نیز فرقى بین قتل زن و مرد نیست.
فهرست :
فصل اول : دیه مو
فصل دوم : دیه چشم
فصل سوم : دیه بینی
فصل چهارم : دیه گوش
فصل پنجم : دیه لب
فصل ششم : دیه زبان
فصل هفتم : دیه دندان
فصل هشتم : دیه گردن
فصل نهم : دیه فک
فصل دهم : دیه دست و پا
فصل یازدهم : ناخن
فصل دوازدهم : دیه ستون فقرات
فصل سیزدهم : دیه نخاع
فصل چهاردهم : دیه بیضه
فصل پانزدهم : دیه دنده
فصل شانزدهم : دیه استخوان زیر گردن
فصل هفدهم : دیه نشیمن گاه
فصل هجدهم : دیه استخوان ها
فصل نوزدهم : دیه عقل
فصل بیستم : دیه حس شنوایی
فصل بیست و یکم : دیه بینایی
فصل بیست و دوم : دیه حس بویایی
فصل بیست و سوم : دیه چشایی
فصل بیست و چهارم : دیه صوت و گویایی
فصل بیست و پنجم : دیه زوال منافع
دیه و قصاص و تکلیف حکومت و حق زنان
قصاص زن و مرد
قصاص عضو
دیه مرد و زن
دیه نفس
دیه عضو
دلایل برابرى زن و مرد در دیه و قصاص
عدالت خداوند متعال
نقد و بررسى
برابرى همه انسانها با یکدیگر
نقد و بررسى
صراحت آیات قصاص
حیات بودن قصاص
خوددارى اطلاق آیات قصاص از تقیید
روایات مخالف با روایات مشهور
ضعف اجماع
نقش زمان و مکان در قصاص و دیه
قانون و زنان سرپرست خانوار
چرا دیه زن نصف دیه مرد است ؟