نیازهای کاربردی معلمان ابتدایی در حوزه روانشناسی و مشاوره ی کودک و نوجوان
راهنمایی بخش تفکیک ناپذیری از نظام تعلیم و تربیت محسوب میشود. هدف تربیت شکوفا کردن و به فعلیت رساندن همه استعدادهای انسان است و شکوفا کردن و به فعلیت رساندن استعدادها، مستلزم شناسایی و پی بردن به کم و کیف آنهاست. کودکی که پا به مدرسه میگذارد با مشکلات متعددی در زمینههای عاطفی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی مواجه است، که اگر در وهلهِ نخست برای پیشگیری و درمان آن اقدامهای جدی صورت نگیرد، ممکن است عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد و سلامت روانی وی مختل شود.تعلیم و تربیت زمانی با موفقیت و صحیح عملی خواهد شد که دانشآموزان اولاً مشکلات عاطفی که مانع یادگیری است، نداشته باشند و ثانیاً محتوای آموزشی با توجه به اختلافات فردی، تدوین و ارائه شود. بنابر این بر هر معلم لازم است که در مرحلهِ نخست اقدام به شناسایی دانشآموزانی کند که هرکدام به نوعی با مسائل و مشکلات اجتماعی و عاطفی روبرو هستند.مرحلهِ دوم شناسایی هریک از دانشآموزان از لحاظ استعدادها و تفاوتهای میان آنهاست. از آنجا که هر فرد شخصیت ویژه و بیهمتایی دارد، نباید تمام دانشآموزان یک کلاس درس را به یک درجه از تواناییها و میزان هوشمندی در نظر گرفت. راهنمایی تاکید دارد که تفاوتهای فردی دانشآموزان در جریان تعلیم و تربیت لحاظ و برنامههای آموزشی براساس نیازهای فردی و اجتماعی تدوین و ارائه شوند.
پژوهشهای بیشماری نشان دادهاند که بسیاری از مشکلات و اختلالات روانی – عاطفی، ریشههای اجتماعی دارند. سازمان بهداشت جهانی (۱۹۹۹) اعلام کرده است که تقریباً، ۱۰ تا ۲۰درصد کودکان در مدرسه دارای گرفتاریهای عاطفی و روانی هستند و ریشه این نوع مشکلات را باید در خانواده جستجو کرد. با توجه به اینکه کودکان از خانوادههای متفاوت پا به مدرسه میگذارند، دارای مشکلات گوناگونی هستند. ارزیابی کودکان در محیط مدرسه از اهمیت خاصی برخوردار است. در این رابطه، معلمان با عدهِ بسیاری سر و کار دارند و از نزدیک با مشکلات رفتاری آنان در تماسند. بنابر این فرصت مشاهدهِ رفتار آنها را نیز دارند. معلمان با کمک مشاور مدرسه میتوانند با تشخیص مشکلات رفتاری و عاطفی دانشآموزان، میان کودکان دارای مشکل و کودکان عادی تمایز قایل شوند. بنابر این در هر آموزشگاه وجود افراد متخصص در مشاوره و راهنمایی ضروری به نظر میرسد. پس باید حداقل یک یا دو مشاور در هر آموزشگاه باشند که در چنین مواردی به راهنمایی و مشاوره دانشآموزان بپردازند.
فهرست
مقدمه
چکیده
راهنمایی در مدارس
تکلیف شب و مدرسه
کمک مدرسه در انجام تکالیف
تکلیف شب و اولیا
نتیجه گیری منابع